Vogelgekte in Kluisbergen

natuurpuntScholenblog

unnamed (4)
De leerlingen van het 3de en 4de leerjaar van de Vrije School Ruien in Kluisbergen maakten vorige vrijdag de voedertafel in orde. Stukjes droog brood werden uitgestrooid voor het fietsenhok. Vanuit een leegstaande klas hebben we daar prachtig zicht op de grote voedertafel en op de vetbolletjes !
In de klas hebben we vele vogelposters…meester Robin is reeds jaren een natuurliefhebber van Natuurpunt.
Ook meester Dries en meester Dirk van het 4de zijn echte natuurgidsen. Het mooie Kluisbos is hier vlakbij en we trekken er dan ook geregeld naartoe.
unnamed (1)
We hadden direct geluk: 2 mannetjesvinken en 1 vrouwtjesvink kwamen van de zaden op de grond eten, tot heel dicht bij het raam van onze grote schuilhut… Ook 2 mannetjesmerels en 1 vrouwtje kwamen brood pikken. De kauwen zaten ondertussen te wachten boven in de kerselaar. Een kokmeeuw passeerde hoog in de lucht.
Het 4de lj. spotte nadien ook enkele huismussen, 2 Turkse tortels en een houtduif.
unnamed (2)
In de klas leerden we een leuk vogelgedichtje “De vogelfotograaf “…met de telelenzen en de verrekijkers erbij !
We zijn ook zelf vogels aan het schetsen en kleuren ook enkele tekeningen natuurgetrouw.
Scan0032
We hopen nog een heggenmus, het roodborstje, de winterkoning en pimpel- en koolmees te zien deze week.
De meester beloofde ook een echte vogeltocht naar het Kluisbos en naar een reuze-voedertafel waar alle dagen een grote groep kepen komen eten…